Gruppanslutning av bredband

Föreningens bredband är sedan 1 juni 2020 en gruppanslutning för alla medemmar med en internetanslutning på 1 Gbit/s. Bredbandet är anslutet till internetleverantören Stockholms Stadsnät. Kostnaden för internetanslutningen är en del av månadsavgiften. Som enskild medlem kan man även välja till ip-telefoni och/eller ip-tv som tilläggstjänster där ip-telefoni kräver köp av kompletterande utrustning och it-tv blir tillval i form av månatligt abonnemang tillsammans med ett köp av tjänstedelare. Mer information finns i nedanstående frågor och svar.

Föreningens leverantör av bredband är Stockholms Stadsnät. 

Deras hemsida hittar du här och de har följande kontaktinformation.

Kundtjänst
Telefon: 08-501 220 10
E-post: kundtjanst@stosn.se
Vardagar 8.00-22.00
Helgdagar 10.00-18.00
https://www.stockholmsstadsnat.se/kundtjanst/

Ekonomi- & fakturafrågor
Telefon: 08-501 220 00
E-post: ekonomi@stosn.se 
Måndag-torsdag 13.00-16.00

 

Frågor och svar om föreningens anslutning av bredband

Vem blir föreningens bredbandsleverantör?

Föreningen tecknat avtal med bredbandsleverantören Stockholms Stadsnät om att ansluta föreningens alla lägenheter till bredband från 1 juni 2020. Tjänsten för bredband blir då en del av föreningens service och där kostnaden läggs på månadsavgiften.

Vad omfattar föreningens bredband och vad ingår?

Föreningen gemensamma bredband omfattar följande delar

  • En anslutning till internet för varje lägenhet med 1 Gbit/s i hastighet i båda riktningarna.
  • En dynamisk alternativt en fast ip-adress för varje lägenhet.
  • Telefonsupport vardagar 8-22 och helger 10-18.
  • Det lilla abonnemanget för ip-telefoni.
  • Fem e-postadresser och utrymme för hemsida.
  • Möjlighet att komplettera med eget abonnemang för ip-tv från Sappa eller Viasat.

Föreningen rekommenderar att fristående tjänster för både e-post och hemsidor används istället för de tjänster som ingår i kommande bredband. När det gäller hastigheten kan föreningens eget fastighetsnät påverka så att 1 Gbit/s inte uppnås.

Vad ska jag tänka på?

En router till bredbandet bör absolut installeras.

Varje medlem som önskar fler kanaler än Tele2s basutbud (kanal 1-5, 9-12) behöver välja ett personligt abonnemang via Tele2 alternativt Sappa eller Viasat som ip-tv. Mer information om det finns längre ner.

Vi rekommenderar att man ansluter och använder en e-post från en fristående webbtjänst för e-post, exempelvis Gmail, Outlook eller Yahoo om man inte har och använder det redan idag.

 

Vad behöver jag göra för att komma igång?

Har du idag en router och bara ska använda bredband så räcker det med att du ansluter och startar din router så kommer ditt bredband att fungera.

Ska du enbart nyttja bredband men saknar router rekommenderar vi att du skaffar en router innan du börjar använda bredbandet. Router kan köpas i flertalet affärer för hemelektronik. En rekommenderad router kan även köpas från Stockholms Stadsnät. Mer information finns här https://shop.stockholmsstadsnat.se/product/dir-x5460 

Kommer du använda ip-telefoni eller ip-tv måste du beställa en sk tjänstedelare av Stockholms Stadsnät och beställa dessa tjänster enligt informationen från Stockholms Stadsnät.

Det här med router är svårt att förstå så att det blir bra och säkert. Hur gör jag bäst?

Vid köp av routern från Stockholms Stadsnät kan man välja den som konfigurerad utan extra kostnad. Då uppdateras routern och den görs säker med lösenord där det ska vara. Om routern är köpt från Stockholms Stadsnät kan man också kontakta deras kundtjänst som hjälper till att få igång routern över telefon om det är svårt att förstå hur man ska få det att fungera.

 

Hur fungerar tjänsten för ip-telefoni?

Det lilla abonnemanget för ip-telefoni ingår som del av bredbands-tjänsten. Det som krävs är att du anmäler dig för ip-telefoni hos Stockholms Stadsnät och begär en flyttning av ditt telefonnummer om du vill behålla ditt gamla nummer. En flytt av nummer kostar 199 kronor. Ip-telefoni kräver alltid en sk tjänstedelare från den aktuella leverantören och du behöver köpa en tjänstedelare från Stockholms Stadsnät för att ip-telefoni ska fungera. Att ansluta och använda ip-telefoni är valbart för varje hushåll.

Mer information och priser finns här
https://www.stockholmsstadsnat.se/fastighetsagare/tjanster/telefoni-bredband-stockholms-stadsnat/

Jag är inte intresserad av bredband men behöver jag göra något för att kunna titta på tv-kanalerna jag har idag?

Tele2s tv-uttag i vardagsrummet kommer att fungera som vanligt och kommer att fortsätta visa samma kanaler som tidigare. 

Sedan den 8 september 2020 har Tele2 sluta sända analoga tv-kanaler och då måste alla kunna ta emot digitala kanaler via tvn eller med en separat box. Mer information om det finns här https://www.tele2.se/digitalisering 

Fler kanaler för TV, hur gör jag det bäst?

Från mars 2020 finns kanal 1 till 5, 7 till 12, SVT24 och kunskapskanalen i digitalt format via Tele2s tv-uttag. Det är en gemensam tjänst för alla hushåll i föreningen. Önskar man fler kanaler kan man välja ett utökat abonnemang hos Tele2 (silver flex, guld, C More eller Viasat) eller välja ett abonnemang för ip-tv från Sappa eller Viasat genom Stockholms Stadsnät. Att utöka befintligt basutbud från Tele2 är oftast enklare men prisbilden kan emellanåt tala för att välja utökat kanalutbud med ett tv-abonnemang från Stockholms Stadsnät. På samma sätt som idag är det ett val som var och en väljer.

Har man idag ett abonnemang med utökat antal kanaler från Tele2 exempelvis abonnemangen silver flex eller guld, kan dessa behållas och fortsätta som nu.

Mer information om Tele2s abonnemang finns här https://www.tele2.se/tv och information om tv-abonnemangen från Stockholms Stadsnät finns här

https://www.stockholmsstadsnat.se/fastighetsagare/tjanster/tv-bredband-stockholms-stadsnat/

www.sappa.se
www.viasat.se

Vilket uttag i lägenheten är det som gäller?

Det gemensamma bredbandet levereras i uttaget för bredband som finns i hallen.

Hur snabbt är bredbandet?

Anslutningen till internet för varje lägenhet har en hastighet på 1 Gbit/s i båda riktningarna. Dock kan föreningens fastighetsnät (från källaren upp till varje lägenhet) påverka det så att den hastigheten inte uppnås i nuläget. Den egna utrustningen med router och dator styr vad den verkliga hastigheten blir.

Vad behöver jag för att kunna använda bredbandet för att surfa?

För att kunna surfa krävs en dator med nätverksuttag och där datorn ansluts till nätverksuttaget i hallen med en nätverkssladd. Det ger dock en mycket osäker uppkoppling och rekommendationen är att ansluta en sk router till nätverksuttaget som i sin tur ansluter till datorerna i lägenheten. Det ger en bättre säkerhet för alla datorer och andra enheter som är uppkopplade. En router är oftast även trådlös och med det kan telefoner, surfplattor och bärbara datorer anslutas trådlöst till internet.

Jag tänker köpa ny router till bredbandet. Vad behöver jag tänka på?

Du kan köpa och använda vilken router som helst med följande undantag.

  • Kommer du använda ip-telefoni behöver du köpa en kombinerad router/tjänstedelare från Stockholms Stadsnät då ingen annan router klarar att dela signalen på rätt sätt mellan bredband och ip-telefoni.
  • Kommer du använda ip-tv behöver du köpa en kombinerad router/tjänstedelare från Stockholms Stadsnät då ingen annan router klarar att dela signalen på rätt sätt mellan bredband och ip-tv.
  • En modell på router med funktion för sk mesh- D-link COVR-2200 – fungerar endast om den köps via Stockholms Stadsnät.
  • Routern måste vara försedd med uttaget RJ-45 för inkommande kabel. Den absoluta huvuddelen av alla routrar har denna anslutning.
  • Flera routermodeller från Tele2/Com Hem kan inte användas då de har annat uttag för inkommande signal och saknar RJ-45.
  • En tidigare router från ett ADSL-abonnemang kommer troligen inte kunna användas då den troligen saknar uttaget RJ-45 för inkommande kabel.

Om man behöver köpa en ny router så kostar den allra billigaste routern 199 kronor på Kjell & Co eller på Netonnet. Den är självfallet lite enklare utifrån dess pris. En riktigt bra router – Dlink DIR-X5460 - säljer Stockholms Stadsnät via sin webbshop. Den kan även köpas med installation på plats hemma (dock inte just nu utifrån aktuella rekommendationer kopplade till covid-19).

Jag behöver hjälp att installera en router, hur gör jag då?

Från leverantören kan du köpa en bra modern router tillsammans med installation hemma hos dig. Det går även att köpa tjänsten att få hem en tekniker för att hjälpa mig. Kontakta kundtjänsten hos Stockholms Stadsnät eller besök deras webbshop för att köpa dessa tjänster. Stöd och installation hemma kan för tillfället inte beställas utifrån aktuella rekommendationer.

Påverkas nuvarande tilläggstjänster för tv från Tele2 av bredbandet?

Har man idag ett tv-abonnemang från Tele2 som har en "TV-box" eller en ”TV Hub” så ska dessa anslutas till det bredbandet tillsammans med att de är fortsatt inkopplade till Tele2s antennuttag. Då kommer de fungera som tidigare.

Vad är skillnaden på dynamisk och fast ip-adress?

Alla lägenheter får en adress som visas på internet. Den kan vara dynamisk som är föränderlig efter tid eller en fast som alltid är samma adress. Normalt används dynamisk ip-adress och det är vad flertalet behöver. Har man exempelvis en server hemma som man vill kunna nå från annan plats behövs oftast en fast ip-adress.

Hur når jag supporten och hur kommer jag i kontakt med kundtjänst på Stockholms Stadsnät?

På den här sidan finns kontaktinformation till bredbandsleverantören. Du kontaktar leverantören för att beställa önskade tilläggstjänster och om man önskar köpa någon utrustning.

Information om hur du når kundtjänst på Stockholms Stadsnät finns här –

https://www.stockholmsstadsnat.se/kundtjanst/

Kundtjänst når du helgfria vardagar klockan 8.00-22.00 och helgdagar klockan 10.00‑18.00 på telefon 08-501 220 10 eller e-post kundtjanst@stosn.se

Tips

En sida med lite olika tips hittar du här

https://www.stockholmsstadsnat.se/kundtjanst/tips-trix/signalstyrka/

Påverkan av aktuellt omvärldsläge

Vi befinner oss i en mycket allvarlig situation där vi behöver skydda de riskgrupper som finns. Det påverkar hembesök och Stockholms Stadsnät erbjuder i nuläget inga installationer på plats av köpt utrustning eller tjänsten för stöd hemma.

Föreningen har gruppanslutning av bredband med Stockholms Stadsnät som leverantör.

Här hittar du informationsmaterial från Stockholms Stadsnät.

Välkomstbrev

Beställningsblankett

Bredbandsguide

Stockholms Stadsnät

Kundtjänst
Telefon: 08-501 220 10

E-post: kundtjanst@stosn.se
Vardagar 8.00-22.00
Helgdagar 10.00-18.00

Ekonomi- & fakturafrågor
Telefon: 08-501 220 00
E-post: ekonomi@stosn.se 
Måndag-torsdag 13.00-16.00

Hemsida